نشلجي

فرهنگي، ديني و قرآني

پانزدهم ذی الحجه ولادت امام هادی (ع) مبارکباد

حدیث امام علی النقی الهادی علیه السلام

دنيا جايگاه آزمايش

« إِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنْيا دارَ بَلْوى وَ الاْخِرَةَ دارَ عُقبى وَ جَعَلَ بَلْوَى الدُّنْيا لِثَوابِ الاْخِرَةِ سَبَبًا وَ ثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدُّنْيا عِوَضاً ».

همانا كه خداوند دنيا را سراى امتحان و آزمايش ساخته و آخرت را سراى رسيدگى قرار داده است، و بلاى دنيا را وسيله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلاى دنيا قرار داده است

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روز نهم ذی الحجه روز عرفه  میباشد یکی از روزهای بزرگ سال است که دعا مخصوصا دعای عرفه در این روز وارد شده است  لذا میطلبد مومنین دراین روز همه را دعا کنند چه کسانی که در قید حیاتند وچه کسانی که از دنیا رفته اند در ضمن امروز روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) نیز میباشد شهادت حضرت را نیز تسلیت عرض مینماییم

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: سه شنبه 23 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از حافظ

(آن پیک نامور که رسید از دیار دوست)

آن پیکِ نامَور که رسید از دیار دوست

آورد حِرْزِ جان ز خط مُشکبار دوست

 

خوش می‌دهد نشان جلال و جمالِ یار

خوش می‌کند حکایت عِزّ و وَقار دوست

 

دل دادمش به مژده و خجلت همی‌برم

زین نقد قلب خویش که کردم نثار دوست

 

شکر خدا که از مددِ بختِ کارساز

بر حسب آرزوست همه کار و بار دوست

 

سیر سپهر و دور قَمَر را چه اختیار

در گردشند بر حسب اختیار دوست

 

گر باد فتنه هر دو جهان را به هم زند

ما و چراغ چشم و ره انتظار دوست

 

کحل الجواهری به من آر ای نسیم صبح

زآن خاکِ نیکبخت که شد رهگذار دوست

 

ماییم و آستانه عشق و سر نیاز

تا خواب خوش که را برد اندر کنار دوست

 

دشمن به قصد حافظ اگر دم زند چه باک

منت خدای را که نیَم شرمسار دوست

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: یک شنبه 21 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شهادت امام باقر ( ع)

حضرت امام محمد باقر ( ع ) 19 سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين ( ع ) زندگى كرد و در تمام اين مدت به انجام دادن وظايف خطير امامت , نشر و تبليغ فرهنگ اسلامى , تعليم شاگردان , رهبرى اصحاب و مردم , اجرا كردن سنتهاى جد بزرگوارش در ميان خلق , متوجه كردن دستگاه غاصب حكومت به خط صحيح رهبرى و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعى و امام معصوم , كه تنها خليفه راستين خدا و رسول ( ص ) در زمين است , پرداخت و لحظهاى از اين وظيفه غفلت نفرمود .

 


ادامه مطلب
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: یک شنبه 21 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در چرایی و چگونگی ساخت مکه به شکل فعلی، از علمای مسلمان گرفته تا مستشرقین معروف همچون هانری کربن، نظریه‌پردازی کرده و نکاتی را مورد اشاره قرار داده‌اند.

علاوه بر این نوع تحلیل ها که بعضا مبتنی بر نشانه شناسی ـ به معنای مدرن آن ـ نیز است، در روایات و احادیث نیز می توان اشاره هایی را به این موضوع پیدا کرد. در روایت زیر، حکمتی معنوی برای علت مکعب بودن خانه کعبه شرح داده شده است.

از امام صادق(ع) سوال شد برای چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟ آن حضرت فرمود: زیرا چهارگوش می باشد. سوال کننده پرسید: برای چه چهارگوش می باشد؟ امام(ع) فرمود: زیرا برابر بیت المعموراست و آن چهار گوش می باشد. سائل پرسید: برای چه بیت المعمور چهار گوش است؟ امام(ع) گفت: زیرا برابر عرش است و آن چهار گوش می باشد. محضر مبارکش عرض شد: چرا عرش مربع است؟ آن حضرت فرمود: زیرا کلماتی که اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لااله الّااللَّه و اللَّه اکبر».

محمدتقی مجلسی(ره) در شرح این روایت و ارتباط این چهار کلمه شریف با چهار گوش خانه کعبه چنین می گوید:«بیت المعمور مربع است؛ زیرا برابر عرش است که مربع می باشد و چرا عرش مربع است؛ زیرا کلماتی که بنای اسلام بر آن نهاده شده، چهار کلمه است که به آن «تسبیحات اربعه» گویند.»

 ممکن است مراد از عرش در این روایت، علم باشد و بنای علوم و معارف حقیقی الهی بر این چهار کلمه بناگذاشته است؛ به این بیان: «سبحان اللَّه»؛ یعنی این که ذات مقدس الهی منزه از آن است که جسم باشدیا از قبیل جواهر ممکن الوجود باشد یا در جهت یا مکان باشد یا دیدنی باشد یا حلول کند در غیرخود یا متحد با غیر شود. صفات او بزرگ تر از صفات ممکنات است و صفات او جدای از ذات نیست، بلکه صفات او عین ذات اوست و منزه است از ظلم و از هر چه لایق ذات اقدس او نیست.

الحمدلله به معنای این است که جمیع ستایش ها و سپاس ها مخصوص ذات اوست. پس لازم است جمیع کمالات نیز مخصوص ذات او باشد و چنین ذاتی شایسته پرستش است.

 لااله الااللَّه یعنی خدا، واجب الوجودی است که مستجمع جمیع کمالات و در ذات و صفات یگانه است و او را شبیه و نظیری از مادیات و مجردات نیست.

و به «اللَّه أکبر» معارف الهی و خداشناسی تمام و کامل می شود؛ زیرا بیان عظمت اوست به مرتبه ای که عقل های عقلا از معرفت ذات و صفات او عاجزند و نهایت معرفت آن است که بدانند ممکن نیست به ذات اقدس واجب او برسند و هر رکنی از ارکان کعبه حقیقی که ذات اقدس اوست، مشتمل است بر کلمه ای از این کلمات. پس وقتی بنده روی دل خود را در عبادات متوجه آن کعبه کند، بداند معرفت کامل آن ذات ممتنع است و رو به این ارکان اعتقادی نموده و و را عبادت کند که اگر به این نحو نداند، عبادت او نکرده است، بلکه ساخته خیالی خود را بندگی کرده است

 

 

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ديوکسين ( Dioxin) يک سم بسيار قوي

دیوکسین A
 
  ديوکسين (Dioxin ) يک سم بسيار  قوي براي سلولهاي بدن است و باعث بروز  سرطان به ویژه سرطان سينه مي شود.
اخيراً تحقيقاتي توسط دکتر Edward Fujimoto مدير برنامه ريزي سلامت  بيمارستان Castleآمريکا  راجع به ديوکسين و چگونگي عملکرد آن در  بدن صورت گرفته است كه در نتيجه آن توصيه  هاي ذيل ارائه شده است .
1- بطري هاي پلاستيکي آب را در فريزر براي  انجماد قرار ندهيد چون اين کار باعث  آزادسازي سم ديوکسين از ظروف پلاستيکي مي  شود.
2- غذاها به ویژه غذاهاي حاوي روغن و  چربي  را در ظروف پلاستيکي در  مايکروويو گرم نکنيد. ترکيب «چربي ـ  گرمای بالا و پلاستيک» باعث آزادسازي  ديوکسين به داخل غذا و در نهايت به درون  سلولهاي ما مي شود. به جاي آن براي گرم  كردن غذا استفاده از ظرف شيشه اي مثل پيرکس  و چيني توصيه مي شود،
3- غذاهاي فوري (Fast Food) و سوپها  بايد در ظرف ديگري غیرازظرف پلاستيکی يک  بار مصرف گرم شوند.کاغذ بد نيست ولي نمي  دانيم که مطمئن تر از ظروف شيشه اي و غيره  باشد.
4- لفاف هاي پلاستيکي فقط وقتي خطرناک هستند  که با غذا در مايکروويو استفاده شوند.
5- فرآوري غذاها در دمای خيلي بالا باعث حل شدن  و آزاد شدن ديوکسين از پلاستيک و نفوذ آن به  غذا مي شود.به عنوان جايگزين پوشاندن غذا با  يک لفاف کاغذي توصيه مي شود...
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

*یک موضوع جدّی که اگه دقت نکنیم، مایه‌ی سرافکندگی ما در قیامت خواهد بود، بدون تعارف*
*به نظرتون چرا دیگه هیچ کس حاضر نیست که اسم بچه‌اش رو «غضنفر» بزاره؟! (غضنفر: شیر، مرد با صلابت، شجاع؛ از القاب امیرالمؤمنین علیه السلام).* *بله، چون به مرور زمان اینقدر توی جوک‌هامون لقب غضنفر رو مسخره کردیم که می‌ترسیم وقتی بچه‌مون بزرگ بشه همه بهش بخندن* *چرا بعضی‌ها به نام‌های مبارک امامان نهم و دهم عليهما السلام، می‌خندن؟!* *چون هرجا معتادی بود اسمش رو می‌ذاشتیم «نقی» (= پاکیزه و تمیز) یا «تقی» (آتقي) (= با تقوا و پرهیزگار) و اصلا هم حواسمون نبود که چه می‌کنیم** *چه کسی اولین بار جوک‌های اصغری و اکبری رو ساخت؟ منظورش چی بود؟ و... ما چرا حساسيت نشان نداديم؟* *شايد دقت نكرده باشيد؛ مدتي داشتند در جوك‌هاي تركي، كنيه «ابوالفضل» را وارد ميكردند...*
*شما را به خدا و خواهش می‌کنم اگه مي‌كرديد، دیگه این کارها رو نکنید که بقیه هم جرأت نکنند که مقدّسات را مسخره کنند و هرکس هم این کار رو کرد لااقل یه تذکر زبانی مؤدبانه بدید (جوك، عليه قوميتها اشكال شرعي داره چه برسه كه اسامي والقاب ائمه هم درش گنجونده بشه).*
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

غزلی زیبا از حافظ

روزگاریست که ما را نگران می‌داری

مخلصان را نه به وضع دگران می‌داری

 

گوشه چشم رضایی به منت باز نشد

این چنین عزت صاحب نظران می‌داری

 

ساعد آن به که بپوشی تو چو از بهر نگار

دست در خون دل پرهنران می‌داری

 

نه گل از دست غمت رست و نه بلبل در باغ

همه را نعره زنان جامه دران می‌داری

 

ای که در دلق ملمع طلبی نقد حضور

چشم سری عجب از بی‌خبران می‌داری

 

چون تویی نرگس باغ نظر ای چشم و چراغ

سر چرا بر من دلخسته گران می‌داری

 

گوهر جام جم از کان جهانی دگر است

تو تمنا ز گل کوزه گران می‌داری

 

پدر تجربه ای دل تویی آخر ز چه روی

طمع مهر و وفا زین پسران می‌داری

 

کیسه سیم و زرت پاک بباید پرداخت

این طمع‌ها که تو از سیمبران می‌داری

 

گر چه رندی و خرابی گنه ماست ولی

 

عاشقی گفت که تو بنده بر آن می‌داری

 

مگذران روز سلامت به ملامت حافظ

چه توقع ز جهان گذران می‌داری

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سومین جمعه مهرماه مصادف است با هفتمین روز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در این روز مردم ولایی روستای نشلج از منطقه اردهال کاشان طبق سنت دیرینه اجداد خویش در کنار آستان حضرت عل بن باقر (ع) در مشهد اردهال حاضر وبه عزاداری مشغول میشوند در این مراسم باشکوه هر سال یکی از شخصیتهای کشوری ایراد سخن میفرماید واز مداحان به نام کشوری نیز استفاده میشود لازم به ذکر است این امام زاده یکی از چهار امام زاده به نام در ایران میباشد که بعد از امام رضا (ع) که امام معصوم است هیچ امام زاده ایی از نظر شأن ،مقام و منزلت به ایشان نمیرسد .ازخصوصیات بسیار مهم این امام زاده اینکه فرزند امام باقر ع) ،برادر امام صادق(ع) و نماینده خاص دو امام معصوم و اولین سفیر و شهید ولایت در ایران است و طرز شهادت حضرت مانند جدش امام حسین (ع) و بیش از 100نفر در رکابش به شهادت رسیده اند که سه تن از این شهدادر روستای نشلج 6کیلو متری امام زاده مدفون میباشند

 

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حضرت سلطانعلی بن امام محمدباقر(ع(

هرچه باران گرفت جسمت را زخم در زخم تیغ ها شستند

آب آن جا نبود آه...مگر که به خونت تن تورا شستند

دست یک عده نامه می پیچید دست بعضی عمامه می پیچید

 


ادامه مطلب
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عن النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم: لولا علىّ لم یکن لفاطمة کفو.

پیامبر گرامى اسلام ، حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: اگر حضرت على علیه السّلام نبود براى حضرت فاطمه علیهاالسّلام هیچ همتا و مانندى یافت نمى‏شد.

عوالم: 368/11 حدیث 5، بحار: 141/43 حدیث 37

امام صادق عليه ‏السلام :

لَولا أنَّ اللّه‏َ خَلَقَ أميرَ المُؤمِنينَ لِفاطِمَةَ ما كانَ لَها كُفوٌ عَلَى ظَهرِ الأرضِ

اگر خداوند اميرمؤمنان را براى فاطمه نمى‏آفريد ، در زمين همتايى براى او نبود

الکافی ، ج 1 ، ص 461

 .


ادامه مطلب
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نياز مؤمن به سه چيز

قال الجواد علیه السلام

« أَلْمُؤْمِنُ يَحْتاجُ إِلى تَوْفيق مِنَ اللّهِ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ يَنْصَحُهُ ».

مؤمن نياز دارد به توفيقى از جانب خدا، و به پندگويى از سوى خودش، و به پذيرش از كسى كه او را نصيحت كند.

نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: یک شنبه 14 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن

شب بيست‏وپنجم:شب دحو الارض


ادامه مطلب
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

اثر پزشکی سجده در نماز !

بدن شما به صورت روزانه، امواج الکترومغناطیسی دریافت میکند شما امواج الکترومغناطیس را مواقعی که از تجهیزات الکترونیکی استفاده میکنید و نمیتوانید هم کنار بگذارید، دریافت میکنید، همچنین از طریق لامپهای روشن که حتی برای یک ساعت هم خاموش نمیشود...

شما منبعی هستید که مقدار زیادی امواج الکترومغناطیسی دریافت میکنید،

 

 

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: یک شنبه 7 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , nashalji.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com